BMW MC

Indledningsvis vil jeg fortælle lidt om min interesse for motorcykler.

Efter knallerttiden købte jeg min første mc, det var en MZ 150 ccm. Den blev købt ny og jeg brugte den til at komme frem og tilbage på arbejde i Helsingør fra Hornbæk. Jeg blev aldrig rigtig glad for den, fordi den sled plast knasten af platinerne hele tiden, jeg skulle altid have en skruetrækker med mig når jeg kørte på den, for at være sikker på altid at kunne komme hjem igen, platinerne klappede simpelthen sammen flere gange om ugen, men jeg nåede da at køre 5000 km. på den inden den blev solgt.
Min anden mc var en Yamaha 600 som jeg kørte på i en sæson, hvorefter den blev udbetaling på min første lille bil, nemlig en Austin mini 1000.

Efter bilen gik der flere år uden mc, men så en februardag i 1992 var jeg ude på en god vens auto værksted og der stod den, en Honda 400 cma. Jeg snakkede med kammeraten og fik at vide at det var en maskinmester fra B&W som skulle sælge den, 12000 kr. var prisen. Jeg fik en tur og var solgt med det samme, den havde kun kørt 8500 miles, for det viste sig at den var købt i USA og medbragt til Europa efter endt udstationering for B&W. Maskinen var med automatgear, Hondamatic hed det, der var 2 automatgear, I 1. kunne maskinen hurtigt komme op på 80 km/t og så skulle der skiftet til 2. automatgear og så kunne den køre ca. 140 km/t.Startede man maskinen i 2. gear var den lidt langsommere oppe i fart, men man slap for at "geare op"
 Det var en drømmemaskine, men jeg havde kun fornøjelse af den i en måned, inden en tysker brat satte en stopper for min kørsel. Han drejede sin bil til venstre ret ud foran mig da jeg kørte på Strandvejen ved Marienlyst station i Helsingør, jeg kørte 50 km/t men fløj 25 meter hen ad vejen, jeg pådrog mig 2 brækkede håndled og en trykket brystkasse og en nyrerystelse. Maskinen blev totalskadet og jeg fik 28.000 kr. for den af forsikringen. Min ulykkesforsikring udbetalte halv erstatning fordi jeg havde glemt at fortælle dem at jeg igen var begyndt at køre mc, surt, men jeg var glad fordi jeg slap så relativt billigt fra ulykken som jeg gjorde. En civil politimand på stedet var mit vidne og der var ingen problemer med erstatning og skyldsspørgsmål.

Vores datter Christina var på dette tidspunkt da ulykken skete knap et år gammel, så min kone ville ikke have mig til at køre mc igen "Gør du det vil jeg skilles", sagde hun og sådan blev det de næste 18 år.
Min min lille kone var nu heller ikke helt tilfreds med at jeg igen købte mc, men det er vigtigt for mig af have en interesse. Hun så heller, at jeg ville kaste mig over tulipaner, stauder eller hvad pokker det trimmede ukrudt nu hedder!

MEN i maj 2010 købte jeg efter moden overvejelse en brugt BMW R 850 RT, sådan en havde jeg ønsket mig i mange år. Det var sådan, at nogle kolleger på mit arbejde var ved at starte en mc klub op og det syntes jeg lød godt og blev grebet af ideen.
Jeg havde hele livet ønsket mig en BMW boxer og det blev så den før nævnte model. Det er en dejlig maskine som jeg allerede har kørt 7000 km. på i år.
En anden medvirkende årsag til min opblomstrende interesse for mc'er lå nok i at min datter Christina tog kørekort til både bil og mc i 2009, og hendes daværende fyr havde en Kawasaki 500 som ofte holdt i vores indkørsel. Efterfølgende har vi købt en Kawasaki ER 5 til hende så hun kan køre på skole fra Helsingør til Hillerød.
I skrivende stund er min bimmer i Odense hos MPMC til service og vinteropbevaring, Christinas mc holder under tag hjemme hos os, men det er planen at den skal indenhus snarest.

Jeg er utroligt glad for min lille maskine, men jeg kører meget på motorvej og synes at den mangler lidt bundtræk til at overhale med og nu er den mindste af vores piger "Camilla" begyndt at interessere sig for at køre med mig. Med 2 personer på kan jeg tydeligt mærke at jeg mangler mellem 30 og 40 hk når der skal overhales, de nyere modeller har også del-integral bremser og dobbelte forlygter, en sikkerhed mere. Jeg kan få en god pris for min gamle bimmer, men har ikke helt bestemt mig endnu.
Boxermotoren som exploderet tegning



Kraftoverføring, chassis/bremser og mål og vægt.
 
BMW R 1200 RT

Motor

Type Luft-/oliekølet flat twin (bokser) firetaktsmotor med enkelt
knastaksel og fire ventiler pr. cylinder, central
balanceaksel
Slagvolumen 101 mm x 73 mm
Kapacitet 1,170 cc
Nominel ydelse 81 kW (110 hp) at 7,500 rpm
Maks. drejningsmoment 115 Nm at 6,000 rpm
Kompressionsforhold 12.0 : 1
Blandingsregulering/motorstyring Elektronisk indsprøjtning/BMS-K digital motorstyring med
afbryder for overskydende brændstof, dobbelttænding
Emissionskontrol 3-vejskatalysator med lukket kredsløb,
emissionsstandard EU3

Ydelse og forbrug

Tophastighed Over 200 km/h
Forbrug ved 90
km/t:
27.8 km/liter
Forbrug ved 120
km/t:
20.8 km/liter
Brændstoftype Blyfri superbenzin, oktan 98, automatisk bankningskontrol tillader drift
med min. oktan 95

Elsystem

Generator Trefaset generator 720 W
Batteri 12 V / 19 Ah, vedligeholdelsesfrit

 
Kobling Tør enkeltpladekobling, hydraulisk
Gearkasse 6-trins-gearkasse med konstant indgreb, skråfortandet
Udveksling Kardantræk
Ramme Todelt med for- og bagsektion, lastbærende motor-gearkasse-enhed
Forhjulsplacering/-
affjedring
BMW Motorrad Telelever; gaffelrør diameter 35 mm, centralt
fjederben
Baghjulsplacering/-
affjedring
Enkeltsidet svingarm af støbt aluminium med BMW Motorrad
Paralever, WAD-affjedring (vandringsafhængig dæmpning),
hydraulisk justering af fjederforspænding (kontinuerligt) via håndhjul,
justerbar returdæmpning
Fjedervandring
for/bag
120 mm / 135 mm
Akselafstand 1,485 mm
Efterløb 116 mm
Kronrørsvinkel 63.8°
Hjul Støbt aluminium
Fælg, for 3.50 x 17"
Fælg, bag 5.50 x 17"
Dæk, for 120/70 ZR 17
Dæk, bag 180/55 ZR 17
Bremse, for Dobbeltskive, flydende lejrede bremseskiver, diameter 320 mm,
faste kalipre med fire stempler
Bremse, bag Enkeltskive, diameter 265 mm, flydende kaliper med dobbelt
stempel
ABS BMW Motorrad Integral ABS (delintegral)
Længde 2,230 mm
Bredde (inkl. spejle) 905 mm (inkl. sidetasker: 980 mm)
Højde (ekskl. spejle) 1,430 mm
Siddehøjde uden kører 820 / 840 mm (lavt sæde: 780 / 800 mm)
Indvendig benkurve uden kører 1.880 / 1.920 mm (lavt sæde: 1.800 / 1.840
mm)
Vægt uden kører, køreklar, fuldt optanket
1)
259 kg
Tørvægt 2) 229 kg
Tilladt totalvægt 495 kg
Lastvægt (med standardudstyr) 236 kg
Tankvolumen 27.0 l
Reservetank Ca. 4,0 l

1) I henhold til retningslinje 93/93/EØF med alle væsker, optanket til mindst 90 % af tankvolumen
2) Vægt uden kører og uden væsker